Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Az autó bemutatása 1.rész

Nos, kezdjük az elején. Ha egyszer vesz az ember fia egy Scenic-et, utána már nehezen vesz mást. Így történt ez velem is. Néztem Lagunát is, Megane-t is, de valahogy visszahúzott a szívem a Scenic-hez. Megnéztem pár autót, 2 millió forint körül kerestem. Az autó nézést nevezhetjük tragikusnak, túl sok részletet nem írnék le róla, három példát emelnék ki, az egyik, ahol kevés km-t futott autó fekete foltot csinált maga alá fél perc alatt, annyira jött az olaj a kipufogón, volt, amelyik nem volt hajlandó beindulni, sőt, volt olyan, amelyik a próbaút alatt adta fel. Nem tűnt egyszerűnek. Végül hirtelen jött ötlettől vezérelve benéztem a helyi Renault szalonba. Van-e valamijük? Épp van egy Scenic, még most hozták be, még nem hirdetik. Megnézném... Elindulunk hátra, az autó sehol. Megyünk tovább, ott a kocsi, de valami nem stimmel... Nincs rajta ajtó... Le van szedve, ott a kocsi előtt, egy kb. 5x5cm-es négyzet van a közepén megcsiszolva, valami rányitás volt, de így nem adják el, kijavítják. Nem tűnik csúnyának, persze nem tökéletes, de nem is új autóról beszélünk. Kevésnek tűnik a km, utána nézve valós 111ekm-nek tűnik, nemrég vezérlés cserével. A két extra, amire igényem van, meg van benne, digit klíma és tempomat. Világos belső, homok szín kívül. Elsőre szimpatikus lett. Még így ajtó nélkül is. Várni kell rá, hogy összerakják, de nincs jobb.

Meg lett. 2009-es márciusi, Kaleido. Diesel motorral. Rengeteg apróság van, ami odafigyelést és törődést igényel. Már próbakor is fura volt, hogy a bal ajtón a felnyitható rekesz fedele le van törve. Nem baj, szalonból vettem, már megrendelték, azt ők állják. Sötétben olyan a lámpája, mint egy gyertya láng, jobb első helyzetjelző nincs is, pár izzó biztosan kell. Szegény rettentő koszos, alapos takarítást igényel majd. Van dupla panoráma tető, kicsit akad a nyitása, nem fogok unatkozni. Természetesen csörög-zörög a rendszám hátul, egy-két kárpit elem szintén, de nem reménytelen. Alulról egész jól néz ki, semmi rendellenes, nem folyik a motorból semmi, nem rozsdásak a futómű elemek sem, Semmi említésre méltó. Elöl a motorháztető és a lökös nincs teljesen síkban, egyik oldalt lentebb van a motorháztető kicsit, be kell állítani. Szerkezetileg ép, nagy baj nem lehet. A motorburkolat hiányzik fentről, majd idővel beszerzek egyet. Olajcsere pont aktuális lesz. Egyelőre vettem hozzá előre-hátulra ablaktörlő lapátokat, illetve négy Goodyear UG9-es téligumit. Kicsit leteszteltem országúton, fura azért, hogy 6 sebesség van. Városban az átlag 12-13 liter körül mozgott, országúton már kedvezőbb volt. Az első képek, egyelőre csak belülről:

20141210--1-.jpg

20141210--2-.jpg

20141210--3-.jpg

Természetesen lesz kép majd kívülről is, belülről is, egyelőre ennyi. :-)

Ami pozitív, nem kell áttennem a kis boxot a régiből, mert ebben eleve benne van az audio box, tehát csak pendrive kell és lehet mp3-at hallgatni a kocsiban.

Pár kép, kívülről is, belülről is, elég koszos, jól jön majd neki egy normális takarítás, egyelőre még idő hiányában változatlanul koszosan:

20141211--1-.jpg

20141211--2-.jpg

20141211--3-.jpg

20141211--4-.jpg

20141211--5-.jpg

20141211--6-.jpg

20141211--7-.jpg

20141211--8-.jpg

20141211--9-.jpg

20141211--10-.jpg

20141211--11-.jpg

20141211--12-.jpg

20141211--13-.jpg

Kiégett az egyik helyzetjelző izzó elöl. Gondoltam, kicserélem, azért ez nem egy bonyolult feladat. Hát igen... Jobb első izzóról van szó, elvettem az útból az ablakmosó tartályának betöltő csövét, de még így is összekarmolt a kocsi, alig akarta visszaadni a kezem. Nagy nehezen kiveszem a foglalatot, aztán megláttam az izzót... Brrr... Hát persze, hogy nem a szokványos foglalat nélküli izzó... Kivettem, mentem pár kört autós boltokban, izzó boltban is jártam, de nem tudnak ilyet. Az egyik francia autósbolt ígérte, hogy rendel, pár nap és lesz.

20141222--1-.jpg

20141222--3-.jpg

Rendeltem hozzá tompított izzókat is. Elég haloványnak találtam a lámpáit, a régi Scenic-em amikor mellette állt, annak szép fehér fénye volt az úton, míg az újnak mintha gyertyák világítanának a lámpákban. Pont ma jöttek meg az új Osram izzók, így erőt vettem magamon, hogy ismét összekarcoljam és bepasszírozzam a lámpák mögé. Micsoda időzítés... Hát nem kiégett mindkét tompított izzóm!!! Hát nem volt egyszerű, de kiforgattam a foglalatot, mert itt nem fémpálcákat kell kiakasztani, hanem kiforgatni a foglalattal együtt. Nőgyógyászok előnyben. Nehezen, de sikerült, a két régi izzó:

20141222--2-.jpg

Az egyik Osram a másik Tungsram. Ami sajnálatos hír, az új izzók csak minimálisan segítettek, így is gyengébb a lámpája az új Scenicnek. Meglátom még, hogy mi lesz vele.

Kapott új ablaktörlő lapátokat is, nem voltak olcsók, de gyáriak, ezek szerencsére egyszerűbben mentek fel, elöl csak ráhúzósak, hátul kipattanós, de végre nem lóg a gumi rajtuk...

Kértem árajánlatot egy szerviztől olajcserére és klíma fertőtlenítésre, ezeket én is meg tudnám csinálni, de eddig vezetve volt a szerviz könyv, így ez nem szakad meg, tudja pecsételni a szerviz a karbantartást.

Sok dologban hasonlít azért az új Scenic a régihez. Például, ugyanúgy egy szintben van a hátulja, ha felhajtjuk az üléseket:

20141214--2-.jpg

Természetesen a hátsó ülések ugyanúgy külön vannak, egyenként tologathatók előre-hátra, és ugyanúgy állítható a háttámlák dőlésszöge is:

20141214--3-.jpg

Ami különbség, hogy a régiben a hátsó ülések alatt végig futott egy nagy rekesz... Itt máshogy oldották meg. A koszért elnézést kérek, itt még takarítás előtt:

20141214--4-.jpg

Itt ugyanúgy fiókok vannak, mint az első ülések alatt. A padló rekeszek ugyanúgy megmaradtak, a csomagtartóban viszont kisebb lett a bal oldali rekesz, a jobb oldali meg el is tűnt. Természetesen ugyanúgy teljes értékű pótkerék jár hozzá:

20141214--5-.jpg

Szerencsére minden rendben ezen a részen az autóval, igazából még most volt időm rendesen megnézni. Az autóval egyidős szőrös, soha nem használt gumi a pótkeréken, új emelő a Renault-os tasakban. Kicsit áttérve az elejére, ott van pár apró változtatás. Az ajtók könyöklő részében is van egy rekesz, aminek felnyílik az ajtaja, megmaradt a fiók az ülés alatt, mint írtam, itt az egész kesztyűtartó hűthető, ami sokkal nagyobb, mint a régiben, ellenben eltűnt a műszerfal felső részéről a rekesz. Viszont. Van a padlóban mindkét oldalt, igaz, csak apró. Van viszont egy hatalmas tároló a könyöklő alatt. Van egy kis eldugott tartó a váltó alatt, meg egy kis rekesz a biztosíték táblánál. A könyöklő tologatható előre-hátra, az alatt van a diag csati elöl. Na, de pár kép belülről az elejéről:

20141214--6-.jpg

20141214--7-.jpg

20141214--8-.jpg

20141214--9-.jpg

20141214--10-.jpg

20141214--11-.jpg

Sajnos az enyémnél letörték a bal oldali kis rekesz fedelét az ajtón, így ott most lyuk tátong, viszont már meg is érkezett a szalonba, holnap amikor megkapja a Goodyear nyári gumik helyett a Goodyear téliket, akkor bele is tetetem. Kicsit viseletes pár dolog, pl. az ajtó behúzók, illetve a gumis borítás az ablakkapcsolóknál, Ezekre majd valamilyen megoldást kitalálok. Kapott egy új izzót a könyöklő alatti rekeszbe, aminél a redőny elhúzására kapcsol a pilács. Kapott egy öregebb pendrive-ot, ugyanis a gyári audio box valamiért nem szerette az újabb kiadást. Így már tökéletesen lehet mp3-akat hallgatni, természetesen a gyári rádióval, gyári kijelzővel, távirányítóval. Ami kicsit zavaró, hogy elég tompa hangja van, a magas nagyon rossz helyen van, valószínű ezt sem fogom annyiban hagyni. A napfénytetőt nem tudom, ki nyitogatta, de eszméletlen piszkos volt a kapcsolója, mondjuk elég sok helyen volt vastagon a kosz... Igyekeztem azt is megtakarítani, kiporszívóztam a bogárfogót is fent, illetve megtakarítottam az ottani alkatrészeket, ritka mocskos volt. A dupla panoráma tető:

20141214--12-.jpg

20141214--13-.jpg

Egyébként a tetőkárpit is koszos, meg kicsit az ajtókárpitok, azokra még ráfér a takarítás, de most nem volt több időm rá. A padlókárpitnak se ártana, azért elöl elég koszosak, pedig van benne hótálca mindenhol, sőt, van hozzá nyári szőnyeg garnitúra is. Pár kép még a műszerfalról:

20141214--14-.jpg

20141214--15-.jpg

20141214--16-.jpg

20141214--17-.jpg

Meg lehet könnyen szokni a kártyás-start gombos indítást, kicsit fura, hogy leállítás után még világít a tompított, és nem is alszik el, csak amikor a vezető ajtót kinyitom. A sötétedés érzékelős lámpát már megszoktam a régimből, az ugyanúgy megvan itt is. Az elektromos kézifék nekem nem annyira az esetem, de meg lehet szokni. Gondolom előttem sokat használták, mert a kapcsolója rettentő koszos volt szintén... Majd ha jobb idő lesz, kap egy motortér takarítást is, egyelőre a vásárolt állapot ilyen:

20141214--18-.jpg

20141214--19-.jpg

20141214--20-.jpg

20141214--21-.jpg

Lemostam kívülről is, arról már nincsenek képek, rám sötétedett, egy kis polírozást elbírna, ami nagyon nem tetszik, az a jobb hátsó ajtó, ott vannak csíkok, illetve a csomagtérnél a lökös, azon azért vannak pakolási sérülések.

Kicsit essen pár szó arról is, hogy milyen vezetni. Nos, vezetni könnyű, de nem annyira jó. Könnyebben mozognak a pedálok is, puhábbak, erősebb a szervó is, viszont a motorerő... Szóval, persze, megyeget, meg a mikor rájön, hogy van benne turbó, akkor úgy ahogy meg is indul, de... A régi benzinesem sokkal jobban ment. Nagyon sokat kell várni az erőre, mire megjön az erő, inkább hagyom a francba az előzést, mert arra jönnek szembe... Lehet, hogy jobb választás nagyobb motorral a diesel, ezzel is el lehet élni, lehet használni, de azért lehetne erősebb. Nem azért, mert hajtani akarom, hanem azért, hogyha kell, akkor tudjon menni, ne kelljen egy előzésnél reszketni. A másik a fogyasztás. jelenleg az átlag 6,2-re tudott lemenni, mert nagyon sokat mentem országúton. Városban 7,5-re tudtam levinni az átlagot. Annyival ez azért nem jobb, mint a régi benzinesem. Lehetne sokkal jobb. Bizonyára jobb lesz viszont autópályán, legalábbis remélem, ott a benzines már 8 litert kért, bízom benne, hogy ez azért 6 körül majd beéri, elvégre 6 sebességes. Amit kiemelnék, az viszont a futómű. Tetszik. Csendesebb, mint a régi. Mondjuk majd 10 évvel fiatalabb konstrukció. Remélem a téli gumival sem lesz hangosabb, direkt azért is választottam a Goodyear UG9-et, mert tulajdonságaiban kb. ugyanolyan, mint a Continental, de csendesebb. Nemsokára kiderül. smiley Nem vagyok jóban a hangokkal, ma is igyekeztem csendesíteni, a csomagtérajtó rengeteg autónál zörög, főleg amelyiknél azon van a rendszám, ezt ezen már kiküszöböltem. wink

A rendszámkeretek hamarosan cserélve lesznek, már a csomagtartóban az új, teljesen fedi majd a rendszám széleit az új, nem olyan, mint a mostani, ami csak kis pöckökkel fogja. Ma több dolog is történt. Elvittem a kocsit a téli kerék cserére. Mostmár új gumikon fut:

ug9.jpg

Egyelőre még tapasztalatot nem írnék, kb. 15km-re nem alapoznék semmit. smiley Vettem hozzá helyzetjelző izzókat, melyeket bele is tetettem. 2500Ft két darab belőle... Végre minden úgy világít kint, ahogy kell. Megjött a rekesz is az ajtóba, megint van teteje. smiley

Ha már a szervizben voltam, megemelték, kicsit megnéztem jobban. Nem túl jó képeket sikerült csinálnom, de párat azért feltettem:

alja--1-.jpg

alja--2-.jpg

alja--3-.jpg

alja--4-.jpg

Nem sok kipufogó dob van alatta... Ránéztem a fékekre is, Az első teljesen jók, a hátsók már elég kopottak, de a szerviz még nem cserélné...

fek--1-.jpg

fek--4-.jpg

Pár kép még van a futóműről a szereléshez mappában, ott meg lehet nézni, azért teljesen más, mint a régi Scenic-é. Amit még megjegyeznék, történt egy fura dolog. Tették rá a téli kerekeket és kiderült, hogy lötyög... A hátsó kerekek kotyogtak. nem a kerékcsavarok voltak kilazulva, hanem a tengelyanya, ami a csapágyat fogja... Mind a két hátsó keréknél. A csapágynak nem volt hangja, meghúzás után sem, de azért egy önzárós anyánál mégis furcsa, hogy miért volt laza annyira, hogy lötyögjön a kerék... Holnap megy egy másik szervizbe átvizsgálásra, kíváncsi vagyok, mit fognak mondani majd.

Más. A fogyasztással nem annyira vagyok kibékülve. Most kicsit jobb lett, bár vigyáztam rá nagyon, ez is csak városi fogyi szinte, kevéske országút van csak benne, az is hetvennel, illetve most kevesebb lámpával. Íme:

atlag.jpg

Megvolt ma az olajcsere, levegőszűrő, olajszűrő, üzemanyagszűrő, pollenszűrő csere, illetve fertőtlenítették a klímát is. Természetesen bekerült a szervizkönyvbe. Az átvizsgáláson is túl vagyunk, egy dolgot találtak, hogy régi az akku. Az még a gyári, és kb. felét tudj a gyári értéknek, szóval az cserés lesz. Sajnálkoztak, hogy nem találtak más problémát, minden rendben az autóval, tökéletes, pedig ők igyekeztek hibát találni. smiley Duzzogva, de tudomásul vettem. smiley Kipróbáltam pályán, ott 130-nál 7,1l a fogyi. Nagyon papás tempóval, 80-nal országúton tempomattal 4,3l. Persze, amint van egy kis város, vagy bármi, megy feljebb. Én úgy gondolom ez természetes. A szerviz szerint is teljesen korrektek az általam említett fogyi adatok. Még a városi 7,5l is.

Legfrissebb fogyim, csak város, mondjuk ebben van hosszú tempomatos 50-es rész is, 7,3l.

Ismét egy kis fogyasztás. smiley Azért írok ennyit róla, mert ez egy nagy misztikum a dci-vel kapcsolatban. Nagyon sok hihetetlen fogyit hallottam, Őszintén szólva, nagyon örültem volna neki, ha tudná hozni az enyém is ezeket az álmokat...

Nos, végre igazán tudtam tesztelni autópályán. Elindultam, lenulláztam a fedkompot, 130 tempomattal, GPS szerint, volt egy kis szembeszél, így érkezéskor kb. 220km után 7,8l volt az átlag. Egy kis belváros, egy hosszabb szakasz 50-el tempomattal, levitte:

20141221--1-.jpg

Na jó, nem túlságosan... Kapott ajándékot a kocsi:

20141221--2-.jpg

Túlságosan nem látszik, még nincs beszerelve, egy új akku, mert a gyári már nem sokáig fog indítani az előzetes mérések szerint. Ezután jött a hazaút, ugyanúgy, mint menetben, az előző átlag lement 7,2l-re. Ekkor rátankoltam, az alapján számolva a valóságban ez 7,4l. Tehát kb. ennyit csal a fedkomp. Ezután még jött egy kis országút, persze már jóval lassabban, ezután ezt mutatta a fedkomp:

20141221--3-.jpg

20141221--4-.jpg

20141221--5-.jpg

Itt az is látszik, hogy tankoláskor nulláztam a napi számlálót, tehát a 7,2l-t 40,9km országút vitte le 7,0l-re.

Bosszantó, hogy sokan azt mondják, hogy magasak a fogyasztási értékeim. Ma megpróbáltam nagyon nagypapásan vezetni, hosszabb 50-es szakasz lámpa nélkül, négy hidegindítás. Kb. 20km-re ezek jöttek ki:

sebesseg.jpg

fogyi.jpg

Ez persze nem sokáig tartott, amikor egy kicsit több volt a lámpa, nagyobb volt a forgalom, felment 5,9l-re. Persze, ekkor már az ember ideges is, mert ehhez az értékhez olyannyira vigyázni kell a gyorsításokkor, hogy azt a forgalom már nem tolerálja. Ha így vezetném a benzinest, majdnem az is itt lenne. Szóval vége az illúzióknak, hogy a dci nagyon spórol, valamivel a benzines fogyija alatt van, persze drágább üzemanyagból, és jóval gyengébb vezetési élménnyel. Meg lehet szokni, sőt, lehet szeretni is az autót. De semmiképp nem lehet kijelenteni, hogy jobb, mint egy benzines. frown Ha belegondolunk, hogy az Apeh elszámoló ár 1,5-ös dieselre 5,7l... ilyen célra használni városban és autópályán kifejezetten gazdaságtalan.

Egy kis újulás ment végbe. Végre volt időm kicserélni az akksit:

akku1_800x600.jpg

akku--2-_800x600.jpg

A régi:

akku--1-_800x600.jpg

Amire ilyenkor figyelni kell. Elvesznek a fedkomp adatok, mondjuk ez azért nem olyan vészes. Kelleni fog a rádió kód, legyen kéznél. Az órát tuti be kell állítani, ez sem nagy dolog. A négy elektromos ablak esetében, mind a négyet egyesével meg kell tanítani. Ilyenkor nem hajlandóak csak pár centit mozdulni, ha nyomjuk a gombot. mindet le kell küzdeni az alsó állásba, majd mindegyik gombot egyenként mondjuk 5mp-ig rendesen lenyomva a második kattanásnál kell tartani, hogy megtanulják az alsó végállást. Majd ugyanígy fel kell küzdeni őket, és a felső végállásnál is második kattanásig húzni a gombot kb. 5mp-ig. Ezután már működni fognak rendesen az ablakok. Szerencsére a tetőablakkal nincs ilyen gond. smiley

Egy jó kis kép, hogy milyen átlagot tud produkálni egy dci (49,1l/100km):

atlag_800x600.jpg

Itt pedig egy rövidke videó, hogy miért nem kedveltem meg még annyira ezt a kis autót:

Ez, tisztelt olvasó, a maximum gyorsulása az autónak... Ha menni kell, akkor nyugodtan rá lehet számolni jó pár másodpercet, mire észreveszi, hogy a gázpedált bizony nyomják. Van egy koppanás az elején, akkor váltottam vissza, onnantól padlóig nyomom a gázt, ennyit tud. sad Van persze olyan tartomány, amikor szinte már gyorsulásnak érzik amit csinál, de... a benzinesem helyből átugraná, ahogy szoktam mondani... Egyébként meg lehet szokni, a kinézetével hamar megbarátkoztam. Pár kép:

sii--1-_800x533.jpg

sii--2-_800x533.jpg

sii--3-_800x533.jpg

sii--4-_800x533.jpg

Nem mostam még a motorteret, csak kicsit törölgetem, valószínű nem fogja megúszni a mosást:

sii--7-_800x533.jpg

sii--8-_800x533.jpg

sii--9-_800x533.jpg

sii--10-_800x533.jpg

sii--11-_800x533.jpg

sii--14-_800x533.jpg

sii--16-_800x533.jpg

sii--17-_800x533.jpg

Egy kicsit változtattak az első lámpán a ráncfelvarráskor, lehet, hogy gyengébben világít, de teljesen jól néz ki szerintem, még a helyzetjelző is:

sii--18-_800x533.jpg

Igazából még most fedeztem fel, hogy a hátsó lámpák ledesek. Egy picit változtattak a ráncfelvarrásnál csak a hátsó lámpán, de egész szépre sikerült.

sii--19-_800x533.jpg

Itt pár kép az extrákról, itt lent a sebesség limiter és a tempomat kapcsolója:

sii--20-_800x533.jpg

Itt a szokásos rádió távvezérlő, mely esetében hiányoltam a régiből megszokott alsó gombot... Aztán rájöttem, hogy megvan az, a tekerő gombot kell húzni magunk felé, akkor tudja a megszokott funkciót:

sii--21-_800x533.jpg

sii--22-_800x533.jpg

A sok állású tető nyitó gomb és a belső világítás. fura, itt már nincs térkép lámpa, mint a régiben, pedig jó volt az, ha az anyósülésen akart valaki valamit csinálni, nem zavarta a sofőrt... Ezekbe ha megmarad az autó, szerzek ledeket:

sii--24-_800x533.jpg

sii--25-_800x533.jpg

A panoráma tető, amit tisztán kell tartani, csak akkor szép:

sii--27-_800x533.jpg

sii--28-_800x533.jpg

sii--30-_800x533.jpg

sii--31-_800x533.jpg

Azért itt is illik tisztának lennie:

sii--15-_800x533.jpg

Közben megjött a Jézuska. smiley Mostmár lehet akár menet közben is porszívózni a kocsit. laugh

porszivo_800x600.jpg

Kicsit teszteltem az autót. Pályán is ment, megnéztem a sebességekhez tartozó pillanatnyi fogyit. végül a 90 mellett döntöttem:

dscf0201_800x533.jpg

dscf0202_800x533.jpg

dscf0203_800x533.jpg

Persze ezek ideális körülmények között voltak ilyen értékek. Amint volt valami kanyar, emelkedő, nőttek.

A gyorsulása nulláról:

Pár kép az autóról:

dscf0206_800x533.jpg

dscf0214_800x533.jpg

dscf0210_800x533.jpg

Pár adat, egy kis országút után:

dscf0217_800x533.jpg

dscf0221_800x533.jpg

dscf0222_800x533.jpg

dscf0224_800x533.jpg

dscf0227_800x533.jpg

Ehhez, ha hozzászámolom, amit a fedkomp csal, összehasonlítva az előző benzines Scenic-emmel (ott 5,7-5,8l-es fogyik szoktak lenne, számoljunk a többel), jelen üzemanyagárakon ~130 Ft-ot spóroltam.

Megint fogyasztás. Fog majd másról is szólni az irományom, de egyelőre ez van terítéken. Végülis, egy dci honlapja miről is szólhatna. smiley Tehát, nem annyira alacsony nálam a fogyi. Ezt sokan szóvá is teszik. Nagyon sokan rám fogják, biztosan én vezetem rosszul. Nos, ma vezette más is az autót. Olyan vezette, aki nagyon régóta dieseleket hajt. Én úgy raktam le, hogy az átlagom 7,5l volt, tehát városban közlekedtem vele. Oda adtam az autót, kb. egy óra múlva vissza is kaptam. Kíváncsi voltam, ránéztem a fogyira:

dscf0231_800x533.jpg

Na, ez bizony nem én voltam. laugh

Egy videó a hidegindításról, -13-nál rosszabb, -4-nél még elviselhető:

Pár kép ismét fogyasztásról. Kb. ez a legjobb, amit ki lehet normális körülmények között hozni belőle. Tankolás után:

20150102--2-.jpg

Ezek a képek pedig az út végén készültek:

20150102--1-.jpg

20150102--3-.jpg

20150102--4-.jpg

20150102--5-.jpg

20150102--6-.jpg

Nos, ehhez az átlaghoz kifejezetten türelmesnek kell lenni, mindenhol kis gázzal menni, váltogatni felfelé, és országúton kell nagyon sokat menni tempomattal, 80-nal. Nem olyan egyszerű, fárasztó is, unalmas is, de így tud viszonylag keveset enni az autó. Rátankolással most tudtam mérni fogyit, amit mértem, abban ez is benne van már, illetve a múltkori kirándulás is, tehát kb. 90%-ban főúton, kb. 10%-ban városban. Talán összességében még több ettől is a közút, de nézzük most így. Erre az átlag 5,7l lett. Ez az APEH norma, ettől többet nem kell városban menni, mert akkor már nem fog kijönni az autó ebből a keretből.

Kicsi más. rég mentem a régi Scenic-emmel, kicsit használtam. Bár lehet, hogy senki nem kíváncsi rá, leírom, hogy miket éreztem. Ahogy beültem, már jobb volt a régi. Sokkal kényelmesebb fotelok vannak a korábbi Scenic-ben. Ezen kár volt változtatni. Azt rögtön szokni kell, hogy a régimben sötét van az újhoz képest, ami nem is csoda, hiszen azon sötétített ablakok vannak, illetve sötét a műszerfal is, a kárpit sem világos, míg ebben az újban minden világos, ráadásul még napfénytetős is. Ami fura volt a régivel való elindulásnál, hogy keményebb minden. Keményebb a kuplung, nehezebb a kormány, ebben jó irányba fejlődtek. A pedál utak sokkal rövidebbek a régi Scenic-ben, viszont elfér a lábam, az újban szörnyen közel tették a gázpedált és a féket, egy szélesebb cipőben nagyon nehéz nem egyszerre nyomni a két pedált. A réginek sokkal kényelmesebb a kormány kialakítása, mint az újnak. Ennél ugyan jó, hogy a kormányon vannak a tempomat gombok, sajnos az alsó kitüremkedés útban van, azokat gyakran nyomom meg véletlenül is. A bajuszkapcsolók bár elsőre furák, rövidek az újban, mégis kényelmesebbek, mint a régiben. Eddig nem is tűnt fel, hogy a korábbi Scenic-ben milyen messze vannak a kormánytól. Persze szokás kérdése, egy pár km alatt meg lehet szokni bármelyiket. A vezetésről sokat nem szólnék, az új diesel, a régi benzines, ennek megfelelően az új kevesebbet eszik, de a régi sokkal virgoncabb. Az újnál egy padlógáznál sok idő, mire felfogja, a réginél abban a pillanatban reagál, ahogy hozzáér az ember a pedálhoz. A fék hatásossága kb. egyforma, ami különbség, hogy a réginél ahogy a pedálra lép az ember, rögtön fog, míg az újnál van egy kis üres szakasz, amit mindig be kell nyomni, ahol nem történik semmi, majd ez után ugyanúgy fog, mint a másik.
A fűtés forma-forma. Legalábbis ahogy elindul. Furcsa mód, mintha egy lehelletnyivel a diesel kezdene el hamarabb fűteni, persze a vízhőfok sokkal később indul el a kormosnál. A meleget illetően jól fűt mind a kettő, azonban maxra állítva mind a kettőt, érezhetően többet tud a benzines. Szintén érdekes, hogy a régit befűtve, a motort leállítva még sokáig tartja a hőt az utastér, az új szinte azonnal kihűl. Nem tudom, hogy a szigetelése lenne rosszabb, vagy csak a dupla napfénytetőnek köszönhető ez. Amiben egyértelműen jobb az új, az a szélzaj szigetelése. Az ajtókon a gumik újabbak, modernebb elrendezésűek, tudnék ötletet lopni a régi Scenic-hez, lehet fogok is. smiley
Még egy dolgot észre vettem. Az új kisebb... Magam mögé nem férek be hátra... Furcsa. A régiben sokkal több a hely a hátul ülők lábának. A csomagtartó kb. ugyanakkora, legalábbis alul, ezt a hótálcáról tudom, mindkettőbe ugyanakkora kell. Az új fent kisebb, ott sokkal bentebb van a hátsó ablak, tehát olyan dolog, ami hosszú is, magas is, inkább a régibe fog beférni. Kiszállásnál szintén jobb a régi, az újnál kényelmetlen az ülés széle, olyan egyébként, mintha bentebb is lenne a két első ülés. A két autóból össze lehetne rakni egy igazán jót. Menet közben semmi különös különbséget nem találtam, kb. ugyanolyan hangosak 90-ig, ami megnyugtató, hogy a régim futóműve sem zörgősebb, bár azt el kell ismerni, hogy az újabbnak jobb futóműve van, kialakítást tekintve. Ami viszont nem tetszik az új jövevényben, hogy sokkal zörgősebbek a kárpitjai, mint a réginek. Ezt azért nehezen tudom megbocsátani. Mégiscsak furcsa, hogy egy mindjárt 15 éves autó csendesebb ilyen téren, mint egy 6 éves. Ennek majd igyekszem a végére járni, nem bírom a hangokat, szóval valahogy megpróbálom ezt megoldani.
Update. Kárpitzörgés egyelőre megoldatlan, viszont hogy ne halljam, beszereztem egy ilyet:

20150204--1-.jpg

20150204--2-.jpg

20150204--3-.jpg

Már csak idő kellene, hogy beépítsem... Városi fogyim fedkomp szerint 8l, ez valahol 8,2-8,5l között van. Ez van. Működik, jön-megy.

Beépítve:

20150207--1-.jpg

20150207--2-.jpg

Korrekt, kellemesen szól, nekem tetszik nagyon. Kb. úgy állítottam be, hogy a rádión a mély -4 körül van. Így tudom jól szabályozni, ha akarom, ilyen beállítással nem túl mély, viszont, ha hangosabban hallgatom, akkor nagyon kellemes, emellett bírják a gyári hangszórók is, nem torz a hangjuk. Kis helyet foglal, viszont nagyon jól adja a mélyet. Végülis bánom.... hogy nem hamarabb vettem meg... smiley

Update. Napi szinten megy az autó. Sikeresen túl van a műszakin, hátulra nemsokára fékbetét kell majd. A műszaki óta kapott pár ezer km-t voltunk vele kirándulni. Ilyen sáros még nem volt. smiley

20150228--2-.jpg

20150228--3-.jpg

20150228--4-.jpg

20150228--5-.jpg

20150228--6-.jpg

20150228--7-.jpg

20150228--1-.jpg

Az út után kijelenthetem, hogy tényleg jó választás volt a Goodyear téligumi, a futómű egész jó ezen a típuson, illetve sajnos azt is, hogy a beltér meglehetősen zörgős. frown A fedkompról kiderült, hogy most valamiért máshogy csalt, mint korábban. Ugyanis, eddig jó 3 decit még rá kellett számolni telitankolásos mérésnél, most viszont pont ennyit felfelé csalt. Nem tudom, hogy miért változott, a lényeg, hogy odafigyelve lényegében országúton megtéve több, mint 2000km-t, 5l lett az átlag. Ez elfogadható, figyelembe véve a fogyi különbséget és a benzin-diesel árkülönbséget, a benzineshez képest kb. 3eft-ot spóroltam.

Még pár kirándulásról, pózolj erőművel című albumból:

20150220--1-.jpg

20150220--2-.jpg

20150220--3-.jpg

És pár kép az eddigi legjobb fogyiról:

picture1322_800x600.jpgpicture1324_800x600.jpg

Az olajcsere is megvolt, most 12ekm-re, klíma fertőtlenítve, hátsó fék kompletten cserélve. Megint megy egy darabig.

Az autón van egy hibajelenség, amit a szerelő sem tud megoldani. Nyikkanó hang van a motortól elinduláskor, illetve a motor bólogatásakor. Fémes csisszanó hang. Elinduláskor jelentkezik. Ennek a megoldása még várat magára....

Közben az autó küllemében kicsit változott, mint a régi Scenic-em, ez is kapott sötétítést. Alu dark fóliát kapott, 5% fényáteresztéssel és 70%-os hővédelemmel. Jó sötét, de jön a nyár, jól jön még ez. smiley

Ha már sötétítettem kívül, akkor kicsit foglalkoztam a fényekkel is. A mennyezet lámpákba kis foglalat nélküli izzók valók, W2-esek, 5W-osak. Nos, ezek azért összeadva már 30W-ot tesznek ki, mert a tervező 6db-ot beletett a lámpába. Ezek helyett vettem most bele ledeket. Néha felkapcsolom, sajnos volt már olyan, hogy úgy maradt. Nem lenne szerencsés, ha lemerülne reggelre az akku, így már biztosan nem fog. :-)

Képeket később teszek fel a fóliáról is meg a ledekről is. smiley

Pár kép:

Ilyet kapott az összes beltéri lámpa:

dscf0524_800x533.jpg

Fóliázva pedig most ilyen:

dscf0520_800x533.jpg

dscf0522_800x533.jpg

dscf0523_800x533.jpg

Kis update. Volt egy idegesítő hangja az autónak. A motor billenésekor, vagyis indításkor, gázadáskor és gázelvételkor egy fémes nyikkanó hangja volt. Eléggé szakadt autó érzetét keltette. Szerelőnél volt, nem tudta mi lehet. A megoldás pedig egyszerű volt, hozzáértő telefonban megmondta, hogy mi lehet. Én is arra gyanakodtam, hát aláfeküdtem. Hátulról jön a kipuffcső, egy kúpos csatlakozással csatlakozik egy dobhoz, két rugó feszíti össze őket. Ezeket lelazítottam, kapott rézspray-t a két illeszkedő felület, meghúztam, és már csend is van... Van ott egy tűzkarika, ezt legközelebb szervizelésnél cseréltetem.

Jó úton haladunk az olajcseréhez, most kifejezetten gyorsan mennek a km-k az autóba. Viszont a fogyasztás még mindig baráti:

20150524--2-.jpg

Most itt tart a km:

20150524--1-.jpg

Ami nagyon zavaró az autóban, az a rezonancia alapjáraton. Szó szerint kopog a tetőablak. Ilyen téren lehetne javítani. Viszont, kijelenthető az autóról, hogy jól bírja a terepet. Olyan sziklás terepen állta meg a helyét... Tényleg nehéz terep volt, a patakokon átkelésnél azért kicsit féltem, hogy leér majd, de nem tette.

Picit több, mint 20ekm... Eddig világított a kis drága helyzetjelző izzó. Egy pár kb. 3000Ft, lehet visszahozná az árát egy nappali menetfény. Illetve egy kis fogyasztás. klíma, város, pálya, országút vegyesen. Így leggyakrabban 5,9l-es fogyit látok. Előtte jó pár teletankolásos mérésem volt. kevés várossal, sok országúttal, jellemzően tempomat 90-nel. Mindig 4,8l volt az átlag.

Nos, nem nagyon van időm bármit csinálni az autóval, de azért ma végre valami változott. smiley

Ilyen volt:

20141211--5-.jpg

Ilyen lett:

20150613.jpg

Kép alapján annyira nem látványos, de ha valaki az autó eleje előtt áll, az észre veszi a különbséget. A két hűtőrács már nagyon kezdett kifeketülni. A bogaraktól eléggé foltos lett idővel. Kiszedi a színét a bogáranyag rendesen. Akinek ilyen van, tudja miről beszélek. Szóval ez a két hűtőrács szürkült vissza, most ilyen, szerintem nem lett rossz.

Mostanában elég meleg van. Sajnos nem vagyok elégedett a hűtéssel. Nem tudom egyelőre az okát, de olyan, mintha elfáradna a ventilátor. 200km után már meg lehet főni a kocsiban, olyan, mintha lelassulna a fújás sebessége. Max fokozaton is olyan, mintha csak a menetszél küldene be egy kis levegőt. A befújt levegő ugyan hideg, de annyira kevés, hogy nem lehet bent bírni egy kinti 30 fokot, ha süt a nap. Most ennek az okát próbálom kideríteni. :-)

Nos, ismét vásárolni kellett az autóhoz. Eddig bírták az izzók. Kb. 20ekm és fél év. Most Osram Night Breaker-eket kapott, kíváncsi leszek hogy világít, amit látok elsőre, hogy fehérebb. És egy nagy tanulsága az izzó cserének: Cserélje inkább más. Ki lehet cserélni, Csak kell hozzá egy vékony karú kisgyerek. Teljesen szétnyomorgatta a kezemet, össze-vissza karcolta, hát inkább beviszem szervizbe és marjon össze mást....

Közben 138310km-nél megvolt az olajcsere, kapott megint új aktívszenes pollenszűrőt, illetve kapott egy ózonos fertőtlenítést. Annyira nem vagyok azért elájulva tőle. A szerelő felhívta a figyelmemet, hogy van egy hatalmas dudor a jobb hátsó gumi belső felén. Szerencse, hogy nem lett gond vele autópályán. Kapott egy pár új Michelin Energy Saver+ gumit. Egyelőre elégedett vagyok vele, egész jól tapad. Ezek kerültek előre, a Goodyear-ok meg hátra. Mivel pont észre vették, hogy ez egyik kormányösszekötő lóg, így az is cserélve lett, kapott egy futóműbeállítást is, így a gumik is biztonságban vannak. Megint lehet vele menni jó sokat. laugh

Egy kis híja van még, az ablakemelő kapcsolókban az izzó csere. Megrendelték az izzókat hozzá, szólnak, ha vihetem. Addig tuti nem viszem kitisztíttatni a belsejét. Ugyanis látom, hogy ahányszor hozzányúlnak a kárpithoz, mindig tiszta kosz lesz, újabb olajos foltok jelennek meg. Ennek annyira nem örülök, nem olcsó a tisztíttatás, saját magam nem tudom foltmentesen megcsinálni, szóval ha meglesz az izzócsere is, akkor befizetem egy tisztításra.

Egy kis idő eltelt... Rengeteg km belement, 143e körül lehet most. Közben a másik autóm, a régebbi benzines Scenic már nincs meg. Így valamelyest több energiát tudok szentelni ennek az autónak. Nagyon sokat mentünk vele kirándulni, kiválóan teljesített, üzembiztosan, hiba nélkül, kis fogyival elvitt mindenhová.

Egy probléma van, ami visszatérő. Nagyon sűrűn kell bele vennem tompított és helyzetjelző izzót. Bármilyen volt benne, mind kiégett... Az Osram NBU 1,5 hónap után... Megelégeltem... Vásároltam:

20150914--1-.jpg

Úgy gondoltam, hogy majd nappali menetfénnyel javul a helyzet. Egyelőre ez csak terv volt. Ablaktörlőket is vettem, majd egy évesek már, a jobb oldali hagyott már egy tenyérnyi foltot gondoltam a csere segít majd, hát egyelőre ugyanolyan az újjal is, ez még nincs megoldva.

Megnéztem, hogyan világít ez a nappali menetfény, de nem győzött meg. Ezért megint vásároltam:

20150914--3-.jpg

Egyrészt megint kiégett a tompított, így GE 120-asokat kapott, illetve az Osram egy kiváló menetfénye 50e-ről le volt akciózva 20e-re, így erre esett a választásom. Sokkal jobb a fényereje...

Ha már izzó, kiégett a rendszám világítás is, oda is kapott ledeket:

20150914--2-.jpg

Egyébként, bár arról most pont nincs képem, a beltér is kapott új ledeket, amik sokkal erősebbek, ezeknek már igazi jó fényerejük van.

A fényszóró is kapott új izzókat, gondoltam most változtatok, meglátom, hogy meg fog-e felelni, oda ilyet raktam most:

tungsramgoldh1.jpg

Kicsit fura vele a lámpa kinézetre, de nekem tetszik:

20150919--10-.jpg

Na, de felkerült az Osram menetfény:

20150919--6-.jpg

Azért bekötni nem volt olyan könnyű, mert nem egyszerű hozzáférni mindenhez...

Itt a motortéri bizti táblánál a szürke csatlakozóban, a képen az alsó kék, ami a motor felől van, az a helyzetjelző szál:

20150919--1-.jpg

Itt az a citromsárga alul a gyújtás plusz, nagyon feszes, csak a készletben kapott kapoccsal tudtam rácsatlakozni, amiben annyira nem bízom, de hátha nem lesz gond:

20150919--2-.jpg

Ide került a bizti táblá tetejére a vezérlő doboz:

20150919--4-.jpg

A motortér összerakás után:

20150919--3-.jpg

20150919--5-.jpg

És pár kép az eredményről, amik nem túl jól mutatják sajnos, mert nappal szemben állt az autó.

Menetfény 100%-on:

20150919--7-.jpg

Menetfény 50%-on, helyzetjelzőként:

20150919--8-.jpg

Végül fényszóróval, ami így nem is tűnik olyan sárgának:

20150919--9-.jpg

Egy képet készítettem még róla itthon, itt talán jobban látszik, 100%-on:

20150919--15-.jpg

És egy utolsó kép, csak úgy. laugh

20150919--12-.jpg

Na jó, egy utolsó utáni, egy fogyi adat, kb. 6km város, meg vagy 20km országút átlaga:

20150919--14-.jpg

És egy fontos közlemény. A szerelésben nyújtott közvetett és közvetlen segítséget is köszönöm az illetékeseknek. smiley

Egy problémám van a menetfénnyel. Hiába van hozzá elektronika, nem teljesen jó... Helyzetjelzőként is szépen világít, ezzel nincs is baj. Viszont. A szabályok szerint csak egy pár helyzetjelző lehet elöl. Tehát, a gyári helyről elvileg ki kellene venni az izzókat, ezért adnak is egy pár valamit, amit az izzó helyére kell betenni, hogy a kocsi ne érzékelje azt, hogy kiégett az izzó. Ez ebben az esetben egyébként is tárgytalan, mert nem T10-es való bele, mint ami a csomagban van. Itt jön elő a hiányosság. Ha kiveszem az izzót, akkor gyújtáson rendben van minden, mert akkor helyzetjelzőként fele fényerőn világít a menetfény. Viszont, gyújtás nélkül nem. Ekkor nem működik, pedig leginkább gyújtás nélkül használja az ember a park fényt. Ha bent a gyári helyzetjelző izzó, akkor gyújtás nélkül világít szépen a gyári helyzetjelző, mint eddig. Gyújtáson viszont, már mind a négy helyzetjelző világít, ami nem szabályos. Ezt kell majd a jövőben kiküszöbölni.

Két kép a DRL működéséről este.

50%-on:

wp_20150924_19_44_31_pro_800x451.jpg

100%-on:

wp_20150924_19_44_51_pro_800x451.jpg

Pár dolog történt az autóval, mióta utoljára írtam. Megpróbálom sorban. smiley

Tehát, itt a tél, visszakapta a Goodyear UG9-es gumikat. Viszont, kapott hozzá felniket is, ami nagyon megosztja a véleményeket. Nekem tetszik:

dscf0365_1024x683.jpg

Ezután megint kapott pár km-t:

wp_20151023_16_22_39_pro_1024x577.jpg

Ekkor már kicsit aggódtam, mert több embernél is felmerült, hogy hajtókarcsapágyas lett az autója. Az egyik szerviz azt mondta, hogy igazából a Renault ajánlja a cserét 120ekm-nél... Én itt jártam:

wp_20151025_16_16_42_pro_1024x577.jpg

De gond nélkül végigment Ausztrián az autó, nem panaszkodom. Amikor hazaértem, beszereztem hozzá a szükséges dolgokat, olajcseréhez mindent, üzemanyagszűrőt, pollenszűrőt, hajtókarcsapágyakat, olajteknő tömítést. Közben kiderült, hogy van egy hibajel. Légtömegmérő. Egyébként is nagyon lomhának találom az autót, kissé megörültem, hogy talán ez az oka. Ezt is igyekeztem beszerezni... De. smiley Mielőtt eljutott volna az autó a szerelőig, megint lett egy kis bibi. A fűtés vicceskedni kezdett... Gondolt egyet, és maxon elkezdte fújni a levegőt, nem nagyon akart leállni azután sem,hogy az autót leállítottam. Előtét ellenállás hiba, ami lehet, hogy javítható lenne, de itt számlásan nincs, aki javítsa, így kapott másikat. Ő volt a bűnös:

dscf0371_1024x683.jpg

dscf0373_1024x683.jpg

Ezután jutott el a szerelőhöz ezekkel:

wp_20151030_16_41_57_pro_1024x577.jpg

A képről még a légtömegmérő hiányzik, mert az utólag érkezett, de sajnos nem volt jó az első, így a szerelő vett bele kissé drágábban, picit több, mint kétszeres összegért...

Na, de már visszakaptam az autót, rendben van, lomhának még mindig lomha, de már nincs hibajel, és úgy tűnik, hogy a hajtókarcsapágyat is érdemes volt cserélni. A régiek:

dscf0377_1024x683.jpg

dscf0378_1024x683.jpg

dscf0380_1024x683.jpg

dscf0382_1024x683.jpg

Végig nézve, egy pár van, ami nagyon gázul néz ki. Mindenki a hármas hengert emlegeti, valószínű nálam is ez volt, egy garnitúra csapágy 10eFt alatt van, érdemes kicseréltetni, én azt gondolom, meg lehet vele spórolni egy trélerezést és kb. 450eFt javítást... Nagyjából itt tartunk most, örülök, hogy visszakaptam, azért csak ez a legkényelmesebb már nekem. smiley

The End... Az autóval ugyan történtek még dolgok, de nagyon kevés időm van dokumentálni.
Ráadásul, közben közeledett a 200ekm, ami okán a vezérkar csere mellett döntött. Az új autó, nem sokkal fiatalabb, csak egy évvel... ugyanez a motor, de már Scenic III. Privilege, ami csak kellhet, benne van. Az újban csupán 106ekm van, de tanulva az előzőből, ebbe is viszonylag gyorsan kerülnek bele a km-k. Az újnak már nem fogom vezetni a történetét. Sajnos nincs időm. Ha minden jól alakul, talán majd a következőt... Ami remélem már erősebb lesz, mert a mostani is a kis 1,5 dci lett. De a jó hír, hogy nem minden kispolszki gyorsul le. :-D